Перейти к основному содержанию

3226 просмотров

Эксперт: «Выход "Кар-Тел" из сделки по строительству сетей LTE вряд ли ударит по планам «Казахтелекома»

В самом «Казахтелекоме» также подчеркивают, что давно готовились к выходу «Кар-Тела» из сделки

Старший партнер Центра стратегических инициатив (CSI Group) Олжас Худайбергенов считает, что выход казахстанского Beeline из сделки о совместном строительстве и использовании сетей 4G не повлечет за собой каких-либо серьезных последствий для крупнейшего оператора связи «Казахтелекома» и не станет препятствием для разворачивания в стране сетей стандарта LTE пятого поколения.

Отвечая на вопросы корреспондента «Курсив», известный экономист заметил, что сделка «Казахтелекома» по покупке 75% акций сотового оператора KCell, из-за которой «Кар-Тел» вышел из сделки по совместному строительству и использованию сетей стандарта LTE четвертого поколения, являлась ожидаемым и естественным процессом на рынке.

«В целом, укрупнение бизнеса – это сегодняшний тренд в любой отрасли, но в телекоммуникационном сегменте этот процесс вызван ускоренным внедрением новых стандартов связи – например, 5G, который намеревается развернуть в Казахстане «Казхтелеком», – считает Худайбергенов.

По его мнению, построение сетей нового стандарта – это крайне затратный процесс, тем более – в условиях Казахстана, и укрупнение позволяет телеком-оператору гибко решать «возникающие побочные вопросы» на базе приобретаемой компании.

«В первую очередь, это даст компании сокращение себестоимости проекта за счет синергии с мобильным оператором», – отметил старший партнер CSI Group.

В прошлом году было заявлено о разворачивании проекта по пилотному тестированию технологии мобильной связи 5G в Казахстане в 2019 году. Худайбергенов заметил, что «Казахтелеком» наверняка готовился к выходу «Кар-Тела» из проекта по совместному использованию сетей четвертого поколения достаточно давно – возможно, еще до декабря 2018 года, когда состоялась сделка по приобретению Kcell. В связи с чем у «Казахтелекома» наверняка должен быть план по замещению выходящих из сделки партнеров.

В самой компании «Казахтелеком» также подчеркивают, что давно готовились к выходу «Кар-Тела» из сделки.

«При планировании сделки по приобретению контрольного пакета акций Kcell вариант расторжения договора с «Кар-Тел» предполагался как основной, никаких рисков, связанных с данным, отмечу, обоюдным, решением, мы, как основной акционер Kcell, не усматриваем, – заявил главный финансовый директор АО «Казахтелеком» Асхат Узбеков. – Что касается незначительного снижения стоимости акций нашей компании, то я не связываю его с расторжением договора с «Кар-Тел»: временный спад, на наш взгляд, не имеет фундаментальных причин и обусловлен общей волатильностью на фондовом рынке», – добавил он.

На вопрос о том, может ли какая-нибудь другая компания в стране, кроме «Казахтелекома», позволить себе построить сеть LTE нового поколения в одиночку, Худайбергенов выразил большие сомнения.

«"Beeline" может, но только за счет средств материнской структуры. Но и для этой компании это будет очень дорого, а других игроков, собственно, на этом рынке и нет», – констатировал эксперт.

Напомним, что 16 апреля стало известно о том, что соглашение о совместном строительстве сетей четвертого поколения сотовой связи (4G, стандарт LTE) между казахстанским Beeline (казахстанская «дочка» группы Veon «Кар-Тел») и сотовым оператором Kcell, заключенное в августе 2016 года, было разорвано по инициативе «Кар-Тел». Одновременно с этим событием на фондовом рынке произошло некоторое снижение стоимости акций АО «Казахтелеком»: ряд СМИ связал эти события между собой.

Причиной инициативы по разрыву соглашения стала сделка по приобретению АО «Казахтелеком» у шведской компании Telia контрольного пакета акций сотового оператора Kcell в размере 75% в декабре прошлого года. Оператор «Кар-Тел» ссылается на то, что одним из условий соглашения по совместному строительству и использованию сетей 4G (в рамках проекта одна из сторон сделки развернула сети LTE в 7 регионах страны, вторая – в оставшихся 7 регионах, при этом сети во всех регионах использовались совместно) являлось сохранение текущего состава контролирующих акционеров у обеих сторон сделки.

О своих намерениях разорвать сделку «Кар-Тел» сообщил фактически сразу после приобретения пакета акций сотового оператора в декабре прошлого года. Отметим, что еще до сделки по приобретению 75-процентного пакета акций Kcell АО «Казахтелеком» имело совместное предприятие в Казахстане со шведским сотовым оператором Tele2 – «Мобайл телеком сервис» (МТС).

Сделка по приобретению пакета акций Kcell АО «Казахтелеком» была разрешена Комитетом по регулированию естественных монополий, защите конкуренции и прав потребителей Министерства национальной экономики Казахстана при соблюдении покупателем ряда условий, среди которых, помимо сохранения бренда и тарифов Kcell, значатся требования по развитию новых услуг, по покрытию сетями 4G населенных пунктов с числом жителей от 4 тыс. человек и по запуску в стране сети пятого поколения сотовой связи 5G.

636 просмотров

How Hotel Business in Uzbekistan Tries to Catch Up with Rising Flow of Tourists

In the country, tourism already has high priority and authorities are providing this type of business with finance

Image: Andrei Bortnikau/Shutterstock

By the end of 2021, Uzbekistan is planning to double its number of guest rooms as the market requires more of them for foreign tourists.

Pavel Nosachev
Tashkent

About 6.7 million foreign tourists visited Uzbekistan in 2019. Three years earlier this figure was only 2.2 million. As the World Tourist Organization (UNWTO) estimates, Uzbekistan holds the fourth position among countries with fast-developing tourism industries. However, the rising flow of foreign guests showed some shortcomings fir Uzbekistani tourism. One of the main pressure points is a low number of guest rooms.

Bed space under Uzbek sun

According to the State Tourism Committee of Uzbekistan, early this year there were 1,200 hospitality business sites including hotels (70%), hostels (18%) and other options (12%). The total number of rooms is about 24,000, with a total of50,000 beds available. “On average 83% of all rooms were booked in 2019. This is a very good result. Sometimes in peak season, it’s very hard to find available rooms in famous tourist centers like Tashkent or Khiva, Samarkand, and Bukhara,” says Shukhrat Isakulov, head of the Department on Strategic Development and Human Resources of the State Tourism Committee.

As Farangiz Abdullaeva, head of the Uzbekistan Association of Hoteliers noted, because of high demand the seasonal swing is no longer crucial. “Usually Uzbekistan tourism is considered seasonal, but in 2019 demand for room inventory was throughout the year,” she stated.

Support by the money

Authorities labelled tourism a strategic industry and are now trying to resolve problems with the shortage of available rooms. In 2019 the country launched a program to subsidize the construction of new hotels. The state covers developers' expenses in the amount of 40 million Uzbekistani soʻm ($4,200) for one room for three-star hotels and 65 million sums ($6,800) for a room in four-star hotels.

Aziz Tashev, the owner of the three-star Sogdiana Hotel in Samarkand, is one of those entrepreneurs who has already taken advantage of such support. “Thanks to this subsidy, we were able to cover our expenses by 20%; in total, we received 4.08 billion soʻm (equivalent to $ 428 thousand). This is significant support for us. It is impossible to develop tourism so fast without support from the state,” Tashev said.

The subsidy program will run until 2022. During this time, the number of hotels in the country should double (up to 2,400) and the number of rooms should increase to 50,000. Last year, 270 new hotel business facilities were built in Uzbekistan.

Change one’s lifestyle and become a hotelier

Uzbek authorities are ready to support local entrepreneurs not only with money but also with administrative power to simplify the procedure and requirements for obtaining a license for this type of activity. As a result, the number of guest houses and hostels has risen sharply in the country. According to Shukhrat Isakulov, these small businesses helped to manage the situation during peak periods in the 2019 tourist season.

The first hostel in Tashkent was opened by Abdulaziz Ikramzhanov and his parents more than a year ago. Now he is very confident that this type of hotel has great prospects in Uzbekistan. “We do not feel much competition, and there is no diversity among hostels either. Uzbeks are used to living in large houses, and now more and more people understand that it is normal to use their home to accommodate guests for money. Moreover, no additional paperwork is needed,” Ikramzhanov says.

The lack of bureaucracy to start a hotel business leads some owners of apartments to register their property as a hostel. According to Tashkent realtors, this trend is driven by a lack of available rooms in hotels and demand for apartments by daily rent. As Uzbekistani law requires foreigners to register at a place of stay if they do not leave the country before three days, hostels help to do that because they are registered in the state database.

“Now we see that many entrepreneurs are interested in tourism and shift here from other business segments. Businesses in tourism can be paid off very quickly, especially when there is such high demand for rooms,” Shukhrat Isakulov describes.

The deficit in rooms also affects the pricing policy of hotels, he says. “At the moment, hotel prices in Uzbekistan are relatively higher than in other countries. In Tashkent or Bukhara, a room in a three-star hotel will cost about $40-50,” Isakulov said. He is confident that the situation will change when more hotels in the country start operation.

Living well is not forbidden

The growth of tourist activity provoked interest in Uzbekistan from companies that specialize in the construction of five-star hotels and large hotel complexes. Currently, there are only two hotels of the highest segment in the republic - Hyatt Regency and Hilton, both located in Tashkent. According to Farangiz Abdullayeva, by the end of the year, the Marriot hotel will be opened in the Uzbekistani capital.

“Negotiations are ongoing with Sheraton and InterContinental - these are the brands that were on our market, but for some reason left it. Now they are returning, and very active. There was information, but not yet confirmed that the Four Seasons wants to enter our market. Big brands show great interest in Samarkand. Large hotel chains want to enter the local market because there are many different preferences for hotels in the country,” Abdullaeva emphasized.

Another reason why global hotel chains are so interested in Uzbekistan is the growth of business activity in the country. In turn, it stimulates the development of such a direction as MICE tourism which involves holding large business events, forums, congresses and so on. “We see that strong demand is the main reason more hotels with conference rooms currently are under construction. Therefore, Uzbekistan can pose itself as an effective platform for various business events,” she said.

Hotels without service - money down the drain

The development of the hospitality industry has also required new, well-trained workers. To guarantee high-quality service and to train personnel, the State Tourism Committee has created an institute of tourism development (methodological center for new standards and training programs development) as well as Silk Road International University in Samarkand for future tourist managers. Besides, last year 18 professional colleges in all regions of the country came under the jurisdiction of the State Committee for Tourism. The Association of Hoteliers of Uzbekistan opened its academy of hospitality. These education centers are expected to train personnel for the whole industry and hotels in particular.

Читайте нас в TELEGRAM | https://t.me/kursivkz

drweb_ESS_kursiv.gif