Перейти к основному содержанию

2118 просмотров

5G: осталось понять, что продавать

Сейчас перед всеми игроками рынка стоит задача выяснить и договориться, как будут развиваться и внедряться стандарты 5G именно с точки зрения спектра и как будут строиться взаимоотношения между операторами

Фото: shutterstock.com

Сети и оборудование в Казахстане уже готовы к внедрению технологии 5G, но пока операторы не пришли к решению, какой использовать спектр да и вообще как подать новую технологию потребителю, поскольку, кроме как обещанием более скоростного интернета, заинтересовать потенциальных клиентов нечем.

«Говоря о 5G, нужно всегда помнить про три ключевые вещи. Одна из них, конечно, сети. У большинства игроков рынка они, по большому счету, уже готовы. К концу этого года будет достаточно большой спектр смартфонов, поддерживающих 5G, появятся решения для роутеров», – рассказал председатель правления СП Tele2 и Altel Роман Володин.

По его мнению, второй важный элемент – спектр. Для того чтобы эффективно работали сети, достигались хорошие скорости передачи данных, очень важно понять, какой спектр будет использоваться операторами. Сейчас перед всеми игроками рынка стоит задача выяснить и договориться, как будут развиваться и внедряться стандарты 5G именно с точки зрения спектра и как будут строиться взаимоотношения между операторами. Как таковых сложностей нет, просто операторам нужно прийти к единой точке зрения, в каком спектре и по каким принципам развивать технологию 5G.

«Это просто процесс, который любая страна, любой регулятор проходит. Нужно сесть за стол переговоров операторам, регуляторам и производителям оборудования и совместно прийти к решению, какой спектр использовать лучше. Пока мы знаем, какой спектр будет доступен для сотовых операторов. В зависимости от выбора будет понятно, какое количество нового оборудования потребуется в собственных сетях», – считает он.

К тому же важно понять, какие услуги будут оказываться с использованием новой технологии. «Сейчас все ищут новые решения, которые будут связаны с технологией 5G. Если говорить только про базовый доступ, то нам есть еще что делать с точки зрения технологий 4G и 4G+. Важно, что у индустрии в Казахстане есть большой потенциал в развитии 4G. Мы видим, что спрос на устройства постоянно растет, проникновение технологии постоянно растет», – считает Роман Володин.

Он отметил, что новые устройства, поддерживающие 5G, станут массовыми быстрее, чем стали устройства с 4G. Но все равно потребуется время, и продолжится рост и проникновение 4G-устройств: технология пока объективно не уходит.

Спикер поделился некоторыми решениями из мировой практики на базе 5G. В Норвегии ферма по производству лосося, оснащенная полностью автоматизированной системой для наблюдения за состоянием здоровья рыб, готова использовать 5G, поскольку ей требуются камеры с высоким разрешением 4К, с которых в онлайн-режиме передается изображение. Камеры с меньшим разрешением не могут в полной мере фиксировать «картинку», и их разрешения недостаточно, чтобы отследить больную рыбу и вовремя удалить ее из садка.

«Например, я сам пробовал управлять, находясь в Барселоне, удаленно грузовиком, который находился в Гетерборге в Швеции. Да, ехал транспорт не по хайвею, а по ограниченной территории со скоростью 5 км/ч. Пока это выглядит как игрушка, аттракцион», – поделился впечатлениями спикер. 

Говорить о том, что завтра появится 5G, пока рано. Когда будет решен вопрос спектра, станет понятно, какие кейсы можно реализовывать на сетях 5G, чтобы запустить это в коммерческую эксплуатацию с минимальной стоимостью. 

«Индустрия готова, девайсы готовы, технологии готовы, осталось понять, что продавать. У нас и сейчас скорости на сети 4G более 100 мегабит в секунду. Ну дадим мы скорость 500 мегабит. Пользователь не заметит разницы сейчас, и так он может смотреть видео на YouTube в качестве HD. Так что существенной перемены вы не заметите, да и будете ли готовы платить больше за неявное преимущество», – отметил он.

Что касается трендов, то интернет продолжит активно развиваться, привычные звонки и разговоры по телефону останутся примерно на том же уровне, но в роуминге и междугородних звонках все больше заменятся общением по мессенджерам. 

«Технология будет развиваться, мобильный ШПД (широкополосный доступ в интернет) будет все больше проникать в сельскую местность. Мы видим запуск в перспективе 5G. По опыту последних лет на ряде территорий мы наблюдаем конвергенцию. Это конвергентные решения по фиксированному и мобильному доступу. Интернета будет больше, сервисов больше. «голоса» и звонков больше не станет. Эта категория не падает, но ожидать, что она вырастет, бессмысленно. С другой стороны, «голос» может трансформироваться, особенно когда 4G-сети достигнут еще большего покрытия или уже запустятся 5G-сети, мы все начнем внедрять несколько другую технологию. Спрос от абонентов на голосовую услугу все еще существует, но часто происходит замещение.

Например, роуминг голосовой мигрирует в различные мессенджеры, но при этом растет спрос на передачу данных. Международные звонки тоже нередко уходят в мессенджеры. Но тем не менее все еще активно продолжаются звонки внутри сети и между сетями. Однозначно драйвером потребления и драйвером монетизации «голос» не станет – будет стабилен или продолжит снижаться, да и выручка от этой услуги тоже будет снижаться. А вот выручка от передачи данных будет расти опережающими темпами», – заключил Роман Володин. 
 

402 просмотра

How Hotel Business in Uzbekistan Tries to Catch Up with Rising Flow of Tourists

In the country, tourism already has high priority and authorities are providing this type of business with finance

Image: Andrei Bortnikau/Shutterstock

By the end of 2021, Uzbekistan is planning to double its number of guest rooms as the market requires more of them for foreign tourists.

Pavel Nosachev
Tashkent

About 6.7 million foreign tourists visited Uzbekistan in 2019. Three years earlier this figure was only 2.2 million. As the World Tourist Organization (UNWTO) estimates, Uzbekistan holds the fourth position among countries with fast-developing tourism industries. However, the rising flow of foreign guests showed some shortcomings fir Uzbekistani tourism. One of the main pressure points is a low number of guest rooms.

Bed space under Uzbek sun

According to the State Tourism Committee of Uzbekistan, early this year there were 1,200 hospitality business sites including hotels (70%), hostels (18%) and other options (12%). The total number of rooms is about 24,000, with a total of50,000 beds available. “On average 83% of all rooms were booked in 2019. This is a very good result. Sometimes in peak season, it’s very hard to find available rooms in famous tourist centers like Tashkent or Khiva, Samarkand, and Bukhara,” says Shukhrat Isakulov, head of the Department on Strategic Development and Human Resources of the State Tourism Committee.

As Farangiz Abdullaeva, head of the Uzbekistan Association of Hoteliers noted, because of high demand the seasonal swing is no longer crucial. “Usually Uzbekistan tourism is considered seasonal, but in 2019 demand for room inventory was throughout the year,” she stated.

Support by the money

Authorities labelled tourism a strategic industry and are now trying to resolve problems with the shortage of available rooms. In 2019 the country launched a program to subsidize the construction of new hotels. The state covers developers' expenses in the amount of 40 million Uzbekistani soʻm ($4,200) for one room for three-star hotels and 65 million sums ($6,800) for a room in four-star hotels.

Aziz Tashev, the owner of the three-star Sogdiana Hotel in Samarkand, is one of those entrepreneurs who has already taken advantage of such support. “Thanks to this subsidy, we were able to cover our expenses by 20%; in total, we received 4.08 billion soʻm (equivalent to $ 428 thousand). This is significant support for us. It is impossible to develop tourism so fast without support from the state,” Tashev said.

The subsidy program will run until 2022. During this time, the number of hotels in the country should double (up to 2,400) and the number of rooms should increase to 50,000. Last year, 270 new hotel business facilities were built in Uzbekistan.

Change one’s lifestyle and become a hotelier

Uzbek authorities are ready to support local entrepreneurs not only with money but also with administrative power to simplify the procedure and requirements for obtaining a license for this type of activity. As a result, the number of guest houses and hostels has risen sharply in the country. According to Shukhrat Isakulov, these small businesses helped to manage the situation during peak periods in the 2019 tourist season.

The first hostel in Tashkent was opened by Abdulaziz Ikramzhanov and his parents more than a year ago. Now he is very confident that this type of hotel has great prospects in Uzbekistan. “We do not feel much competition, and there is no diversity among hostels either. Uzbeks are used to living in large houses, and now more and more people understand that it is normal to use their home to accommodate guests for money. Moreover, no additional paperwork is needed,” Ikramzhanov says.

The lack of bureaucracy to start a hotel business leads some owners of apartments to register their property as a hostel. According to Tashkent realtors, this trend is driven by a lack of available rooms in hotels and demand for apartments by daily rent. As Uzbekistani law requires foreigners to register at a place of stay if they do not leave the country before three days, hostels help to do that because they are registered in the state database.

“Now we see that many entrepreneurs are interested in tourism and shift here from other business segments. Businesses in tourism can be paid off very quickly, especially when there is such high demand for rooms,” Shukhrat Isakulov describes.

The deficit in rooms also affects the pricing policy of hotels, he says. “At the moment, hotel prices in Uzbekistan are relatively higher than in other countries. In Tashkent or Bukhara, a room in a three-star hotel will cost about $40-50,” Isakulov said. He is confident that the situation will change when more hotels in the country start operation.

Living well is not forbidden

The growth of tourist activity provoked interest in Uzbekistan from companies that specialize in the construction of five-star hotels and large hotel complexes. Currently, there are only two hotels of the highest segment in the republic - Hyatt Regency and Hilton, both located in Tashkent. According to Farangiz Abdullayeva, by the end of the year, the Marriot hotel will be opened in the Uzbekistani capital.

“Negotiations are ongoing with Sheraton and InterContinental - these are the brands that were on our market, but for some reason left it. Now they are returning, and very active. There was information, but not yet confirmed that the Four Seasons wants to enter our market. Big brands show great interest in Samarkand. Large hotel chains want to enter the local market because there are many different preferences for hotels in the country,” Abdullaeva emphasized.

Another reason why global hotel chains are so interested in Uzbekistan is the growth of business activity in the country. In turn, it stimulates the development of such a direction as MICE tourism which involves holding large business events, forums, congresses and so on. “We see that strong demand is the main reason more hotels with conference rooms currently are under construction. Therefore, Uzbekistan can pose itself as an effective platform for various business events,” she said.

Hotels without service - money down the drain

The development of the hospitality industry has also required new, well-trained workers. To guarantee high-quality service and to train personnel, the State Tourism Committee has created an institute of tourism development (methodological center for new standards and training programs development) as well as Silk Road International University in Samarkand for future tourist managers. Besides, last year 18 professional colleges in all regions of the country came under the jurisdiction of the State Committee for Tourism. The Association of Hoteliers of Uzbekistan opened its academy of hospitality. These education centers are expected to train personnel for the whole industry and hotels in particular.

Читайте нас в TELEGRAM | https://t.me/kursivkz

drweb_ESS_kursiv.gif