Перейти к основному содержанию

1 просмотр

4 казахстанских производителя объявили закупочные процедуры на ЕТС-Тендер

В ближайшие дни ожидается объявление закупок от других крупных казахстанских закупщиков и компаний

4 казахстанских производителя объявили закупочные процедуры на ЕТС-Тендер

4 казахстанских производителя объявили закупочные процедуры на ЕТС-Тендер

В первые дни работы на электронной торговой площадке «ЕТС-Тендер» были объявлены торговые процедуры от производителя напитков АО «Galanz Bottlers», производителя электрооборудования ТОО «ЕЛКОС (ELCOS)», птицефабрики АО «Алатау Кус» (производство мяса, колбас и яиц) и ТОО «Dolce», производящего медицинские материалы.

В ближайшие дни ожидается объявление закупок от зарегистрированных участников системы: производителя напитков ТОО «Lemonadoff Food», ТОО «Страховая компания Сентрас Иншуранс» и других крупных казахстанских закупщиков.

На данный момент в системе зарегистрировано более 400 поставщиков и заказчиков из четырех стран: Казахстан, Россия, Беларусь и Украина, сообщили в пресс-службе товарной биржи ЕТС.

«Количество участников увеличилось до 430. Растет количество поставщиков из России и уже немного превышает число казахстанских. Так отечественных поставщиков, зарегистрированных в системе 210, а российских – 220. Беларусь и Украину представляют по 1-2 участника. Больший рост российских поставщиков происходит потому, что они больше привыкли работать на электронных площадках, они лучше знают какая отдача, а наши казахстанские поставщики пока имеют не очень много опыта работы в подобных системах», - пояснили в пресс-службе.

Вместе с тем, председатель правления товарной биржи ЕТС Курмет Оразаев заметил, что миссия компании - предоставление торговых и клиринговых сервисов, соответствующих международным стандартам и позволяющих формировать справедливые цены.

«Использование нашей системы ЕТС-Тендер дает возможность сделать всего несколько простых, практичных и выгодных действий для того, чтобы продать или купить любые не биржевые товары, работы или услуги по актуальной рыночной цене. Мы рассчитываем, что ЕТС-Тендер быстро станет повседневным инструментом совершения сделок купли-продажи казахстанских компаний. Первые результаты обнадеживают, и мы видим, как с каждым днем растет количество участников, зарегистрированных в системе», - приводит служба слова К. Оразаева.

Вместе с тем, генеральный директор B2B-Center Алексей Дегтярев считает, что перевод закупок в электронную форму станет новым стимулом для развития отдельных компаний и бизнеса Казахстана в целом.

«По нашему опыту, на электронной площадке заказчикам удается экономить до 20% от закупочных бюджетов. Это происходит благодаря открытой и честной конкуренции потенциальных поставщиков в онлайн-торгах. В свою очередь, участники закупок получают доступ к заказам новых клиентов, о потребностях которых легко узнать на интернет-площадке», - приводятся его слова на официальном сайте товарной биржи ЕТС.

Напомним, что до 1 сентября 2017 года специально для поставщиков действует льготный период, позволяющий участвовать в проведении торгов без взимания платы. ЕТС-Тендер продолжает проведение серии обучающих семинаров и вебинаров для казахстанских поставщиков и заказчиков.

В семинарах и вебинарах уже приняли участие представители более 120 компаний в Астане, Алматы, Караганде, Атырау, Шымкенте, Петропавловске, Оскемене, Рудном.

Справка:

B2B-Center – крупнейшая в России электронная торговая площадка для корпоративных закупок. На площадке проведено более 822 000 торговых процедур на общую сумму свыше 9,6 трлн рублей. Количество участников системы превышает 326 000 компаний из более 100 стран мира. На B2B-Center проводят закупки крупнейшие российские компании: ПАО «ИНТЕР РАО», ГК «Росатом», ОАО «АВТОВАЗ», АО «НПК «Уралвагонзавод», ПАО «Россети», ПАО «Мечел», ПАО «Объединённая авиастроительная корпорация», ПАО «РусГидро», ПАО «Силовые машины», АО «Зарубежнефть», ПАО «КАМАЗ», Группа ГАЗ, ООО «УАЗ», ПАО «ЧТПЗ», АО «Кордиант», ПАО «Т Плюс», ПАО «МегаФон», ПАО «ВымпелКом», Tele2, АПХ «Мираторг» и т.д.

АО «Товарная биржа «Евразийская Торговая Система» (Товарная биржа «ЕТС») учреждено в 2008 году. Первые торги состоялись в марте 2009 года. Товарная биржа «ЕТС» ориентирована на проведение спотовых торгов биржевыми товарами. Участники торгов - конечные потребители продукции, казахстанские и международные брокеры. Биржа создана в целях совершенствования механизма государственного регулирования в сфере внутренней и внешней торговли, повышения прозрачности торговых операций, развития организованного оптового рынка в стране путем исключения посреднических звеньев. На бирже работают четыре секции спотовой торговли: сельхозпродукции, нефтепродуктов, металлов и промышленных товаров, специализированных товаров.

712 просмотров

How Hotel Business in Uzbekistan Tries to Catch Up with Rising Flow of Tourists

In the country, tourism already has high priority and authorities are providing this type of business with finance

Image: Andrei Bortnikau/Shutterstock

By the end of 2021, Uzbekistan is planning to double its number of guest rooms as the market requires more of them for foreign tourists.

Pavel Nosachev
Tashkent

About 6.7 million foreign tourists visited Uzbekistan in 2019. Three years earlier this figure was only 2.2 million. As the World Tourist Organization (UNWTO) estimates, Uzbekistan holds the fourth position among countries with fast-developing tourism industries. However, the rising flow of foreign guests showed some shortcomings fir Uzbekistani tourism. One of the main pressure points is a low number of guest rooms.

Bed space under Uzbek sun

According to the State Tourism Committee of Uzbekistan, early this year there were 1,200 hospitality business sites including hotels (70%), hostels (18%) and other options (12%). The total number of rooms is about 24,000, with a total of50,000 beds available. “On average 83% of all rooms were booked in 2019. This is a very good result. Sometimes in peak season, it’s very hard to find available rooms in famous tourist centers like Tashkent or Khiva, Samarkand, and Bukhara,” says Shukhrat Isakulov, head of the Department on Strategic Development and Human Resources of the State Tourism Committee.

As Farangiz Abdullaeva, head of the Uzbekistan Association of Hoteliers noted, because of high demand the seasonal swing is no longer crucial. “Usually Uzbekistan tourism is considered seasonal, but in 2019 demand for room inventory was throughout the year,” she stated.

Support by the money

Authorities labelled tourism a strategic industry and are now trying to resolve problems with the shortage of available rooms. In 2019 the country launched a program to subsidize the construction of new hotels. The state covers developers' expenses in the amount of 40 million Uzbekistani soʻm ($4,200) for one room for three-star hotels and 65 million sums ($6,800) for a room in four-star hotels.

Aziz Tashev, the owner of the three-star Sogdiana Hotel in Samarkand, is one of those entrepreneurs who has already taken advantage of such support. “Thanks to this subsidy, we were able to cover our expenses by 20%; in total, we received 4.08 billion soʻm (equivalent to $ 428 thousand). This is significant support for us. It is impossible to develop tourism so fast without support from the state,” Tashev said.

The subsidy program will run until 2022. During this time, the number of hotels in the country should double (up to 2,400) and the number of rooms should increase to 50,000. Last year, 270 new hotel business facilities were built in Uzbekistan.

Change one’s lifestyle and become a hotelier

Uzbek authorities are ready to support local entrepreneurs not only with money but also with administrative power to simplify the procedure and requirements for obtaining a license for this type of activity. As a result, the number of guest houses and hostels has risen sharply in the country. According to Shukhrat Isakulov, these small businesses helped to manage the situation during peak periods in the 2019 tourist season.

The first hostel in Tashkent was opened by Abdulaziz Ikramzhanov and his parents more than a year ago. Now he is very confident that this type of hotel has great prospects in Uzbekistan. “We do not feel much competition, and there is no diversity among hostels either. Uzbeks are used to living in large houses, and now more and more people understand that it is normal to use their home to accommodate guests for money. Moreover, no additional paperwork is needed,” Ikramzhanov says.

The lack of bureaucracy to start a hotel business leads some owners of apartments to register their property as a hostel. According to Tashkent realtors, this trend is driven by a lack of available rooms in hotels and demand for apartments by daily rent. As Uzbekistani law requires foreigners to register at a place of stay if they do not leave the country before three days, hostels help to do that because they are registered in the state database.

“Now we see that many entrepreneurs are interested in tourism and shift here from other business segments. Businesses in tourism can be paid off very quickly, especially when there is such high demand for rooms,” Shukhrat Isakulov describes.

The deficit in rooms also affects the pricing policy of hotels, he says. “At the moment, hotel prices in Uzbekistan are relatively higher than in other countries. In Tashkent or Bukhara, a room in a three-star hotel will cost about $40-50,” Isakulov said. He is confident that the situation will change when more hotels in the country start operation.

Living well is not forbidden

The growth of tourist activity provoked interest in Uzbekistan from companies that specialize in the construction of five-star hotels and large hotel complexes. Currently, there are only two hotels of the highest segment in the republic - Hyatt Regency and Hilton, both located in Tashkent. According to Farangiz Abdullayeva, by the end of the year, the Marriot hotel will be opened in the Uzbekistani capital.

“Negotiations are ongoing with Sheraton and InterContinental - these are the brands that were on our market, but for some reason left it. Now they are returning, and very active. There was information, but not yet confirmed that the Four Seasons wants to enter our market. Big brands show great interest in Samarkand. Large hotel chains want to enter the local market because there are many different preferences for hotels in the country,” Abdullaeva emphasized.

Another reason why global hotel chains are so interested in Uzbekistan is the growth of business activity in the country. In turn, it stimulates the development of such a direction as MICE tourism which involves holding large business events, forums, congresses and so on. “We see that strong demand is the main reason more hotels with conference rooms currently are under construction. Therefore, Uzbekistan can pose itself as an effective platform for various business events,” she said.

Hotels without service - money down the drain

The development of the hospitality industry has also required new, well-trained workers. To guarantee high-quality service and to train personnel, the State Tourism Committee has created an institute of tourism development (methodological center for new standards and training programs development) as well as Silk Road International University in Samarkand for future tourist managers. Besides, last year 18 professional colleges in all regions of the country came under the jurisdiction of the State Committee for Tourism. The Association of Hoteliers of Uzbekistan opened its academy of hospitality. These education centers are expected to train personnel for the whole industry and hotels in particular.

Читайте нас в TELEGRAM | https://t.me/kursivkz

drweb_ESS_kursiv.gif