Перейти к основному содержанию

2719 просмотров

Казахстан обратит внимание на дивиденды в офшорах

Парламент ратифицировал соответствующую конвенцию

Фото: Аскар Ахметуллин

Казахстан нарастит доходы бюджета за счет более справедливого налогообложения холдинговых компаний, регистрирующихся в юрисдикциях с льготным налоговым режимом. Об этом 6 февраля на пленарном заседании сената парламента сказал первый вице-премьер, министр финансов Алихан Смаилов.

«Если компания своей основной целью ставила получение самой льготы, то такая льгота не должна быть предоставлена. Это обязательная норма, к которой присоединились все страны, которые подписали Многостороннюю конвенцию. Весь второй раздел –  это так называемый «слоп» – упрощенный порядок ограничения льгот, в котором расписан полный перечень всех тех, кто имеет право на получение льгот. Это физические лица, некоммерческие организации, компании, которые котируются на биржах, и другие», – сказал он, представляя в сенате проект закона «О ратификации Многосторонней конвенции по выполнению мер, относящихся к налоговым соглашениям, в целях противодействия размыванию налоговой базы и выводу прибыли из-под налогообложения».

«И которые не имеют право (на получение льгот), в том числе холдинговые компании. Холдинговые компании специально регистрируются в таких юрисдикциях с льготным налогообложением и, пользуясь наличием двусторонних конвенций, получают льготу по дивидендам. Например, если речь идет о Кипре, то там в рамках двусторонних налоговых соглашений мы должны применить 5%, в то время как она должна была бы заплатить 15%, если бы отсутствовала такая норма. Это делается для того, чтобы мы обеспечили полноту уплаты налогов в бюджет, и эта норма – так называемый «слоп» – применяется в ряде стран, в ряде развитых стран, в Российской Федерации применяется, поэтому мы считаем, что это важная норма», – добавил Смаилов.

Первый вице-премьер отметил, что представители международного финансового центра «Астана» предлагали не принимать данную норму с целью развития МФЦА. «И что российские холдинговые компании, которые сейчас работают на Кипре, в Люксембурге и других странах с меньшим налогообложением, должны прийти в Казахстан, поэтому давайте не будем присоединяться к этому «слопу». Но нас пока на сегодня не убедила их аргументация, потому что МФЦА работает не первый год, а российские холдинговые компании к нам пока не перебрались», – сказал Смаилов.

Соответствующие нормы по налогам вступят в силу с 1 января 2021 года.

В связи с поручением главы государства о переходе к применению лучших практик Организации экономического сотрудничества и развития (ОЭСР) Министерство финансов РК инициировало участие Казахстана в новом проекте ОЭСР, направленном на борьбу с уклонением от налогообложения, – BEPS. Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) – план мер по внедрению глобальных налоговых правил по противодействию размыванию налогооблагаемой базы и выводу прибыли из-под налогообложения.

Многосторонняя конвенция по выполнению мер, относящихся к налоговым соглашениям, в целях противодействия размыванию налоговой базы и выводу прибыли из-под налогообложения разработана в рамках проекта BEPS. Данная конвенция принята 24 ноября 2016 года и подписана Республикой Казахстан 25 июня 2018 года.

«Хочу отметить важность и необходимость присоединения к указанному международному договору, так как он является обязательным условием для всех участников проекта BEPS в соответствии с директивой Европейского союза», – сказал Смаилов.

Конвенция во все двусторонние налоговые конвенции внесет изменения, направленные на противодействие уклонению от налогообложения. При этом предметом Многосторонней конвенции станут только те двусторонние налоговые конвенции, обе стороны которых присоединились к Многосторонней конвенции.

Из 54 конвенций об избежании двойного налогообложения, ратифицированных Республикой Казахстан, Многосторонняя конвенция коснется 42.

В частности, изменениями оговорен порядок решения вопроса двойного резидентства юридических лиц (статья 4 Конвенции); дополнен текст преамбулы в части исключения возможности освобождения доходов от налогообложения в обоих государствах, а именно в государстве – источнике дохода и государстве резидентства получателя дохода (статья 6 Конвенции).

В-третьих, предусмотрено положение, ограничивающее применение льгот в случаях, если целью сделки является исключительно получение таких льгот (статья 7 Конвенции).

В-четвертых, по дивидендам установлено требование о необходимости соответствия условий, установленных для получения льготы, в течение года до возникновения дохода (статья 8 Конвенции).

В-пятых, введены положения, направленные на предотвращение неправомерного избежания статуса постоянного представительства за счет дробления контрактов, использования агентских/комиссионных соглашений, специальных исключений для определенных видов деятельности (статьи 12, 13, 14 Конвенции);

В-шестых, усовершенствована процедура взаимного согласования с установлением конкретных сроков для инициирования взаимосогласительной процедуры (статья 16 Конвенции).

По мнению Смаилова, присоединение к Многосторонней конвенции повысит статус Казахстана в глазах ОЭСР, как страны, стремящейся соответствовать международным стандартам, а во-вторых, позволит повысить эффективность борьбы налоговых органов по пресечению налоговых схем, построенных с применением положений двусторонних налоговых конвенций.

Депутаты отметили, что Конвенция пока ратифицирована только тремя странами (Россия, Индия и Словакия).

Вместе с тем депутаты проголосовали за принятие данного законопроекта. Таким образом, закон считается принятым и направляется на подпись главе государства.

banner_wsj.gif

267 просмотров

Uzbekistani Government Sells Huge Part of its Businesses to the Private Sector

Investors will have a chance to purchase a share in more than one thousand government-owned companies

Photo: Shutterstock/MehmetO.

The authorities of Uzbekistan declared its intention to put a huge part of government-owned companies into the hands of the private sector. This policy will be implemented under a new strategy prepared by a group of local and international experts. According to this new strategy, Uzbekistan should demonstrate strong political will and be ready to change the country’s legislation.

National Economy and State-owned Companies

The large scale privatization campaign was initiated by President Shavkat Mirziyoyev in December 2019 when he set out to make an inventory of all government-owned businesses. Later, in a statement to Oliy Majlis (Uzbekistani parliament), he charged the government to prepare a strategy on how to enhance a competitive environment in the country. 

As a result, the government developed a list of 2965 state-owned companies with a value of $11.7 billion dollars combined. Authorities examined their business activities and made some conclusions. For example, they figured out that government-owned companies make 55% of gross domestic product (GDP). According to Bakhtiyor Khaydarov, an official of the Agency for Management of State Assets (AMSA) this indicator is much bigger than in other countries: 35% in Russia, 15% in Singapore, 8% in Vietnam and 20-25% in developed economies on average.

Despite the large impact of government-owned companies on the national economy, they account for only 47% of all taxes to the state budget and provide jobs for only 6% of all working Uzbekistani people. Many of these government-owned businesses suffer losses ($431.1 million); 34% of them do not make tax accounting and only 33% pay dividends.

As Khaydarov noted, 900 of those companies fully depend on tax and customs preferences and many of them operate noncore divisions.

Better Late Than Never

The Uzbekistan authorities do not want to waste time and are ready to implement their new strategy as soon as possible. However, a new coronavirus pandemic can affect this plan. AMSA has already prepared a series of new regulations which stipulate a large-scale privatization program. To develop this program, Uzbekistan invites all local and international experts and organizations to participate. 

According to the new strategy, the government will offer the private sector 1115 companies to buy. The government will keep only 554 businesses; more than 700 enterprises will be eliminated. The current number of 1718 unitary national businesses will be reduced drastically with only 70 entities left. These will be transformed to operate as joint-stock companies or OOO (local type of Limited Liability Company). 

According to Andrey Boytsun, an official representative of the European Bank of Reconstruction and Development (EBRD), the work initiated by the Uzbekistan government is very important for the country. 

“Close examination and grading of all government-owned businesses are highly important. Some of them will be eliminated or reorganized. However, before the government decides what to do with the company it has to know whether it needs this company or not,” he said.

Носачев_Монтажная область 1 (2).png

In the right place 

The most important criteria in the new privatization strategy is a split between state agencies’ tasks, said Andrey Boytsun. Various ministries should focus on the development of a general policy toward business and treat all companies either public or private in a similar way. 

Currently, private businesses can’t compete with government-owned companies because they have no tax or customs preferences and can’t participate in government procurements without biddings as state-owned enterprises do. For instance, in the construction and architecture sector, the state provides support for 62 of such quasi companies.

“The function of the owner should be performed by another body, not the one that is the regulator. Otherwise, it turns out like in football, when the judge plays on the side of one of the teams,” said Boytsun. 

“Pharmaceutical enterprises in Uzbekistan will never be competitive unless they comply with standards and good manufacturing practices. To establish this standard is the task of the ministry and not the management and ownership of pharmaceutical companies. If we do not, Uzbekistan will only be a sales market for foreign companies,” commented Wieslaw Kaczmarek, ex-Minister of the Treasury of Poland and independent consultant in the Uzbekistani AMSA.

Explain or sell 

Privatization in Uzbekistan is aimed to reduce the government’s role in the economy and should be implemented in five years.

In order to achieve this, the government will use a so-called Yellow Pages Rule, which means that the state will leave those sectors where private businesses already operate. 

Another new rule for public companies is an “explain or sell.” If the government can explain why it owns the specific business it can keep it through AMSA, which manages all state assets.

“The ultimate owners of state-owned enterprises are citizens of Uzbekistan; therefore, it will be correct if AMSA reports directly to the Oliy Majlis which represents the people’s interests,” the EBRD representative emphasized.

What is the priority?

New privatization rules are also implying that state-owned companies should increase their effectiveness to work as real businesses; to introduce tools for assessment of their executive bodies' work; to create compliance services, external audit, etc. 

The supervisory board should also be changed. According to Boytsun, only 3% of board members are independent and this figure should be much higher.

“When it comes to creating supervisory boards, it is important that they have professionals with a variety of competencies and skills to make the right and balanced decisions. In practice, there should be fewer civil servants. Now they’rethe majority,” said Boytsun.

Another opinion was shared by Vinoyak Nagarach, representative of the World Bank in Uzbekistan, who doesn’t argue with privatization supporters but calls for patience.

“In Uzbekistan, there are strong opportunities, administrative potential. If you look at the history of Uzbekistan, macroeconomic indicators, many enterprises were very good. We can’t say that all directors are bad managers. It is important to use what is,” said Nagarach.

Legislation reform

International experts, as well as representatives of business and state-owned companies, insist that privatization efforts should be accompanied by changes in legislation.

According to Kaczmarek, to avoid mistakes Uzbekistan must introduce a new privatization law.

“If we are talking about the revival of privatization, the first step of this important strategy is the new version of the law on privatization. There is no way around it,” said the expert.

Rustam Kadyrov, head of the Department for Strategic Planning and Analysis of the Uzsanoat joint-stock company agrees, noting that new clear written rules might be helpful in getting money from ordinary people.

 “Today, our citizens are not interested in investing in Uzbekistan. After all, we have a bad experience with this. Because you are buying land, and there is no guarantee that in five years this decision will not annul the hokim (head of the local administration),” Kadyrov gave an example. 

The AMSA admits that many regulatory rules concerning privatization are outdated.  

“The law on privatization was adopted in 1991. It is already outdated and does not correspond to the time. We have the 279th resolution, which consists of 400 pages, and it is also outdated. We also have a lot of regulations outdated, and experts do not own the updated database. We must update and retrain our specialists, we must update and revise all these laws and acts, and this is one of our priorities in today's work,” said Tulkin Nabiev, deputy head of the Agency.
 

banner_wsj.gif

drweb_ESS_kursiv.gif