Skip to main content

Қазақстанда киім қымбаттады

Бәрінен бұрын балалар киімінің бағасы біраз өскен

Фото: Shutterstock

2019 жылдың 12 айында Қазақастанда киім-кешек бағасы 7,1 пайызға қымбаттады. Соның ішінде, ерлер киімі – 7,3%, әйелдердікі – 6,7%, ал балалар киімі 7,6 пайызға өсті, деп хабарлайды Energyprom.kz.

Теріден тігілген бас киім 6 пайызға қымбаттаса, галантерея тауарларының бағасы 7 пайызға артқан.

Цена на оденжду.png 
11 ай ішінде Қазақстанға 576 млн доллардың киімі импортталған. Ал елімізде  42,34 млрд теңгенің киім-кешегі шығарылған,  бұл алдыңғы жылғы көрсеткішпен салыстырғанда, 19,8%-ға артық. Инфляцияны есепке алғанда, өнеркәсіп өндірісінің нақты өсімі 8,2% құрады.

Барлық өндірістің жартысына жуығы оңтүстік өңірлерде шоғырланған: Алматы облысында (9,51 млрд теңге), Алматы облысында (6,08 млрд теңге) және Шымкентте (4,76 млрд теңге) орналасқан.

цена на одежду-2.png

Сырт киім, шұлық-нәски, бас киім, теріден жасалған өнім, кеудеше-жемпір сынды киім-кешектің өндірісі артқан. Десе де, ішкі сұраныста отандық өндірістің үлесі өте аз. Мәселен, 11 айдың қорытындысы бойынша, отандық нарықта сырт киімге деген сұрыныстың тек 1,9 пайызын қазақстандық өндірушілер жақан. Ал нәресте киімінің тек 0,4 пайызын, свитер мен жемпірдің 21.2 пайызын қамтамасыз етеді. Тек шұлық-нәски сегментіндегі көрсеткіш 9 пайызға жетеді. 

цена на одежду-3.png

2019 жылдың қаңтар-қараша айларында Қазақстанға 576,1 млн доллардың мақта-мата, тоқыма бұйымдары импортталған. Қазақстанға киім ТМД елдерінің арасында Ресей мен Өзбекстаннан, сондай-ақ, Қытай, Түркия және Бангладештен жеткізіледі. 

цена на одежду-4.png

banner_wsj.gif

Food Delivery Business Booms in Kazakhstan

Many people want to minimize personal contacts during the quarantine

Photo: Ofeliya Zhakaeva

Two Kazakhstani cities, Nur-Sultan and Almaty, are now under quarantine. All cafes and restaurants are obliged to work with food delivery services. This market rose exponentially after an emergency was declared amid the global coronavirus pandemic, with people wanting to reduce any social contact.

Food is in priority 

For now, the only food market driver is through delivery, with the number of orders increasing by three to four times in recent days. On March 15 Arbuz.kz, a food delivery service, found itself in a situation where it needs many more refrigerator trucks, says Aleksey Lee, CEO of Arbuz.kz. He refused to specify an exact number of trucks because the situation changes very fast.

The company hired new staff for its call center, with employees in the call center working 14 to 16 hours per day. At the moment they just receive and process orders, so the obligation to keep client relations was temporarily transferred to delivery men. 

To protect staff, the company provided personnel with masks; regular medical check-ups are also underway. If the client pays online, the delivery is made without any contact; a delivery man just sets the product on the floor, knocks on the door and leaves. Cars that are used for delivery should be cleaned after each route. 

The delivery zone is expanded

According to Chocofood.kz, the increase in the orders is medium. Nikolay Sherbakov, the company CEO, said that some of his employees work distantly. All orders paid online are delivered without contact with clients. In this company, delivery personnel are also provided with medical masks as well as sanitizers for hands and their delivery bags. 

Because of lack of sanitizers on the market, the company produces them on its own. While national currency is devalued, the public food industry doesn’t work and food delivery demand rises, the prices might also go up, Sherbakov said. So far Chocofood.kz sees a flurry of orders and tries to support the stable work of all business processes.

“To make delivery from as many restaurants as we can to the maximum number of clients, that is our current goal,” the Chocofood.kz CEO says. To achieve this goal, their delivery zone was expanded, thanks to no traffic jams on the roads.

No subscription any more

International delivery service Glovo is expanding the line of products it can carry including restaurant meals, grocery food, medicine, and mail.

If Glovo clients do not want to contact the delivery man, they have to pay online and make a proper comment in the service application. Delivery will be made in a door-to-door manner and the carrier just makes a call; no client’s signature is needed. As the company representative noted, if the situation with COVID-19 worsens, the option to pay by cash might be deleted from the application.

Again, Glovo carriers have all needed sanitizers, masks, and gloves. Moreover, delivery personnel are obliged to clean their bags with alcohol-based sanitizers.
 

banner_wsj.gif

drweb_ESS_kursiv.gif